kissgabor
 

 

My pic
 
Menü
 
Tréningek, képzések

Részletek, leírás

 
Látogatók
Indulás: 2006-05-13
 
Erdei iskola 4, 6, 8. évfolyamosoknak

Erdei iskola 4. Osztályosoknak

 

A környezetismeret órákon a tanév kezdetétől készítjük tanítványainkat az erdei iskola programban való tanulásra. A környezettel kapcsolatos ismeretek a négy évszak jelenségein, eseményein keresztül vezetik a gyerekeket a megismerésében (Makádi Mariann – Taraczközi Attila: A Föld, amelyen élünk – Környezetismeret 4.; Mozaik 2002).

Az ősz, tél, tavasz témaköreit jól kiegészíti az erdei iskolás tananyag, mely az ismeretek gyakorlati alkalmazásával és a személyes tapasztalatszerzéssel segíti a megtanult ismeretek magasabb szintre emelését (tájékozódás térben – időben; növények – állatok testfelépítése, jellemzésének módszere; az élettelen tárgyak mérhető, nem mérhető tulajdonságai; a gyalogos közlekedés szabályai; helyes testápolási technikák valamint az egészséges életmód alapjai). Az ismereteket honismereti, egészségtani ismeretek is kiegészítik, melyek szintén szerepelnek az erdei iskolai programban.

Az erdei iskola előtt a tanórákon megyénk természeti értékeivel, honismereti jellemzőivel ismerkedünk, majd olyan motiváló osztályfőnöki órán vesznek részt a gyerekek, ahol a természeti értékek tiszteletéről, a helyes viselkedési szabályokról és az erdei iskolás tanulásforma sajátosságairól beszélünk.

A megszerzett ismereteket munkaközösségünk által e programra kidolgozott és több éve használt megfigyelés – és tapasztalatgyűjteményben rögzítik a gyerekek. Kutató tanárunk által készített füzet feladatai az élményszerű tanulás mellett az ismeretek rögzítését is biztosítja, s további olyan feladatokat is tartalmaz, mely a kutató és gyűjtőmunkára, alkotásra ösztönzi tanítványainkat.

E tapasztalatgyűjteményt későbbi Természetismeret tanulása során is használják a gyerekek (pl. az 5.,6.-as Természetismeret órákon a természetes élőhelyek jellemzésénél.)

Napok:

Program

1. nap

Délelőtt

Megérkezés, reggeli.

Mesztegnyő története (természeti – kulturális környezetének megismerése).
A település, mint egyutcás falu feltérképezése, megismerése lovas kocsival. (Falusi életmód, házak – házrészek megismerése portalátogatás, itt haszonállatok az emberek körül. Mit miért tartanak, állatok testfelépítése, jellemzése.) Hagyományos paraszti eszközök megismerése, tájjellegű ebéd.

Délután

A történelem gyöngyszemei…

Történelmi – kulturális értékek a faluban (templom, faluház, kolostor és történetük).Néprajzi, hagyományőrző értékek megismerése (lányok: somogyi hímzés, fiúk: fafaragás tanulása), népi játékok tanulása, jellegzetes somogyi dalok, játékok.

Este

Mire és hogyan táncoltak a somogyiak?

Néptánc – népzene. Este a tábortűznél a megtanult táncok bemutatója (somogyi ugrós, csujjogatós), Beszélgetés, megosztás.

2. nap

Délelőtt

Mi a természetes Somogyban? Kisvasúttal a Boronka-melléki Tájvédelmi Körzet természetes élőhelyeinek megismerése.

·  Meglátjuk a fától az erdőt… (az erdő fáinak, cserjéinek megismerése, rovar – termés – kéreghatározás)

·  A lilavirágos mező – ( a gyepek lágyszárúinak, fűféléinek egyszerű megfigyelése, összehasonlítása. Gyomnövények – gyógynövények megismerése.)

Költőként a réten (versírás a megfigyelt növénynevekkel)  Számháború.

Délután

·  Alulról öntözött kaszálók – (a nedves rétek és vizes élőhelyek megfigyelése, állathangverseny,) Játékok a természetben, a természetről (csoportintegrációs sor és páros játékok, versenyek)

Este

Csak természetesen! – Alkotások készítése természeti anyagokból

Gyöngyfa készítés, levélmintás textília festés

Esti mese, beszélgetés (Lázár Ervin meséi alapján), közös imádság.

3. nap

Délelőtt

Birka-iskola

Mi mindent tanultunk a természetben? – játékos összefoglaló, pantomim, plakát készítés

Készülődés a Szentmisére

Csoportos és egyéni értékelés (oklevelek, emléklapok, jutalomkönyvek kiosztása)

Délután

Hol termesztik a zöldségeket – gyümölcsöket?

A kertgazdálkodás, mezőgazdasági nagyüzem látogatása. (Veteményes, szántóföld, üvegház, faiskola megtekintése, összehasonlítása) Gyümölcs szedés, kóstoló.

Hazautazás.

 

Erdei iskola 6. Osztályosoknak 

 

A programot környezeti nevelő munkaközösségünk úgy dolgozta ki, hogy a helyi nevezetességek, somogyi hagyományok, néprajz – néptánc megismerése, összhangban legyen a természetszeretet kialakításával, a tanult ismeretek alkalmazásával, gyakorlásával. Az erdei iskola tanmenetbe illesztett célja a honismeret és a természetvédelmi ismeretek összefoglalása, alkalmazása. Középiskolás segítőink saját vizsgálataikat, tudományos diákköri kutatási eredményeiket is bemutatják, valamint kutató-középiskolai tanáraink vetítettképes előadása (A Zselic sokszínű természeti adottságairól) az esti/ vagy eső-program része.

                               

Az erdei iskolában Somogy természetvédelmi értékeivel, honismeretével kiemelten foglalkozunk, a tanulásszervezést diák-domináns módszerekkel és a fenntarthatóság pedagógiai szemléletével alakítottuk ki. Megyénk hon- és népismereti jellemzőit tanulmányozzuk és a Duna-Dráva Nemzeti Park földtani, éghajlat és-, talajtani, természetes növény- és állattani adottságait vizsgáljuk.

Iskolánk erdei iskola programjai több országos tudományos szakmai konferencián előadásként szerepelt és helyezést ért el. 2000-ben a Magyar Állami Földtani Intézet különdíját kapta. A tavaszi program leírása 2002. januárjában A Honismeret című szakmai folyóiratban, A Biológia tanítása c. módszertani lapban áprilisban jelent meg.

Az erdei iskola programot kidolgozó környezeti nevelő kutató tanárunk 2003-ban e munkájáért a Környezetvédelmi Miniszter elismerő oklevelét vehette át.

A Természetismeret órákon 5. évfolyamtól kezdve készítjük tanítványainkat az erdei iskola programban való tanulásra. A páros- és  csoportmunkával, oktatási-projektekkel, vita-módszerrel az erdei iskolai projekt előkészítését végezzük. A hazai nagytájak, természetes élőhelyek megismerését a sokoldalú természetismeret tanulását (Makádi – Taraczközi:
A Föld, amelyen élünk Természetismeret 5., 6. Mozaik Kiadó)
jól kiegészíti az erdei iskolás tananyag, mely az ismeretek gyakorlati alkalmazásával és a személyes tapasztalatszerzéssel segíti a megtanult ismeretek magasabb szintre emelését (tájékozódás térben – időben; növények – állatok testfelépítése, jellemzésének módszere; az élettelen tárgyak mérhető, nem mérhető tulajdonságai; a gyalogos közlekedés szabályai; helyes testápolási technikák valamint az egészséges életmód alapjai). Az ismereteket honismereti, egészségtani ismeretek is kiegészítik, melyek szintén szerepelnek az erdei iskolai programban.

            Az erdei iskolás ismeretszerzést (természetvédelmi, környezetvédelmi ismeretek, környezetetika, ökológiai ismeretek) a helyi tantervbe illesztett, környezeti nevelési integrált tantárgyprogram is segíti. (KÖRTE, KÖRnyezet- és TErmészetvédelmi tantágyprogram 5 – 10- évfolyamok részére.) A tanulók a program előtt olyan motiváló osztályfőnöki órán vesznek részt, ahol az erdei iskolák történetéről, a természeti értékek tiszteletéről, a helyes viselkedési szabályokról és az erdei iskolás tanulásforma sajátosságairól beszélünk.

A megszerzett ismereteket munkaközösségünk által e programra kidolgozott és több éve használt munkafüzetben rögzítik a gyerekek. A környezeti nevelő tanárunk által készített füzet feladatai az élményszerű tanulás mellett az ismeretek rögzítését is biztosítja, s további olyan feladatokat is tartalmaz, mely a kutató és gyűjtőmunkára, alkotásra ösztönzi tanítványainkat.

E tapasztalatgyűjteményt későbbi Természetismeret tanulása során is használják a gyerekek (pl. a 6.-as Természetismeret órákon a természetes élőhelyek jellemzésénél.)

 

 

Erdei iskola 8. Osztályosoknak

 

Az erdei iskolában Duna-Ipoly Nemzeti Park területén, a Tétényi-fennsík és a Zsámbéki-medence természetvédelmi értékeivel, történelmi emlékeivel kiemelten foglalkozunk.
A tanulásszervezést diák-domináns módszerekkel és a fenntarthatóság pedagógiai szemléletével alakítottuk ki.

  A program helyszínéül választott területen, kutató középiskolai tanárunkKiss Gábor, PhD – több éve folytat olyan természetvédelmi biológiai kutatásokat, melyek alapján több terület védetté nyilvánítását és egy természetvédelmi tanösvény kiépítését kezdeményezte a Biatorbágyi Önkormányzat.

A gyerekek számára az erdei iskolai program olyan tanítási projekt, melynek produktuma egy olyan komplex összefoglaló elkészítése, mellyel Biatorbágy település természeti – kulturális értékeit mutatják be. A projekt megvalósításához szakemberek, kutatók, kutató diákjaink adnak segítséget, de a csoportok a projekt-előkészítő szakaszban is felkészülnek egy - egy témakörből. Az erdei iskola során a napi rész-projektekből (történelmi – kulturális emlékek, földtan – talajtan, időjárás-vízrajz, növény-állatvilág) áll össze a projekt produktuma: plakát, öröm-bánattérkép.

            A projekt során alkotó (vers, minikép, plakátterv); analizáló – szintetizáló képességeik (gyűjtés, mérés, vizsgálódás, összehasonlítás, következtetések) fejlesztésére is törekszünk, e mellett olyan helyi szakemberekkel, találkozhatnak, akik jártasságukkal tudásukkal segítik a projekt sikerességét.

A program lezárása után munkájukat (melyben a természeti, történelmi, kulturális, népi értékeket mutatják be) az iskola aulájában helyezzük el, s így ismertetik az erdei iskolában szerzett tapasztalataikat iskolatársaiknak.

A Természettudományos tantárgyak óráin az év eleje óta készítjük tanítványainkat az erdei iskola programban való tanulásra. A páros- és csoportmunkával, oktatási-projektekkel, konferencia-módszerrel, vita-módszerrel az erdei iskolai projekt előkészítését végezzük.

            Az erdei iskolás ismeretszerzést (természetvédelmi, környezetvédelmi ismeretek, környezetetika, ökológiai ismeretek) a helyi tantervbe illesztett, környezeti nevelési integrált tantárgyprogram is segíti. (KÖRTE, KÖRnyezet- és TErmészetvédelmi tantágyprogram 5 – 10- évfolyamok részére.) A tanulók a program előtt olyan motiváló osztályfőnöki órán vesznek részt, ahol az erdei iskolák történetéről, a természeti értékek tiszteletéről, a helyes viselkedési szabályokról és az erdei iskolás tanulásforma sajátosságairól (projekt előkészítése) beszélünk. 

A megszerzett ismereteket munkaközösségünk által e programra kidolgozott és több éve használt tapasztalatgyűjteményben rögzítik a gyerekek. A környezeti nevelő tanáraink által készített füzet feladatai az élményszerű tanulás mellett az ismeretek rögzítését is biztosítja, s további olyan feladatokat is tartalmaz, mely a kutató és gyűjtőmunkára, alkotásra ösztönzi tanítványainkat. E tapasztalatgyűjteményt későbbi Természettudományos ismeretszerzése során is használják a gyerekek (pl. 9. évfolyam KÖRTE óráin, ahol Természetvédelmi biológia témakörben a természetes élőhelyek, egyedi tájértékek tananyagként szerepelnek …).

 

         Cikkek, tanulmányok

 

                http://www.prof.iif.hu/iucn/erdei: Kiss Gábor:  Játszva tanulunk és jobb, mint az iskola!” – tanulói attitűdváltozás az erdei iskolában

Kiss Gábor (2001): Erdei iskola, a komplex természetszemlélet kialakításáért Biatorbágyon,

            A Biológia tanítása, Mozaik Kiadó, Szeged IX. évf. 3. sz. pp. 11-16.

Kiss Gábor (2001): A természet a legjobb tanterem, Biatorbágyi Krónika, XI. évfolyam 12. szám p. 18.

Kiss Gábor (2002): Honismeret és természetvédelem az erdei iskolában, Honismeret c. folyóirat, XXX. évf. 1. szám pp 18-21.

Kiss Gábor (2002): A hatékony környezeti nevelés – oktatás lehetőségei, komplex természetszemlélet fejlesztése az erdei iskolában, VIII. Országos Felsőoktatási Környezettudományi Diákkonferencia Abstract kötet, Veszprém p. 153.

Kiss Gábor (2002): Néphagyományok és a környezeti nevelő, A Biológia tanítása, Mozaik Kiadó, Szeged X. évfolyam 2. szám, pp. 25-30.

Kiss Gábor (2002): A természet a legjobb tanterem… - A komplex természetszemlélet kialakítása az erdei iskolában VIII. Nemzetközi Környezetvédelmi Szakmai Diákkonferencia Abstract kötet, Mezőtúr p. 39.

Kiss Gábor (2002): Ahogyan ma tanítunk, olyan lesz a holnap, Spiritus, a kaposvári egyházmegye lapja, 4. évf. 2. szám, június pp. 8-9.

Kiss Gábor (2003): KÖRTE, Integrált környezeti nevelési és oktatási tantárgyprogram. IUCN Környezeti Nevelési Programiroda Hírlevele, pp 8-9.

Kiss Gábor (2002): KÖRTE 5. osztály Munkatankönyv, Kézirat Kaposvár, pp. 1 – 135.

 

Bolford Gabriella és Kiss Gábor (2001): Természetvédelmi tanösvény a környezeti nevelésért Biatorbágyon, A Földrajz tanítása, Mozaik Kiadó, Szeged IX. évf. 3. sz. pp. 3-10.

Kiss Gábor (2006): A környezeti kompetenciák fejlesztésének lehetőségei az erdei iskolában - Kutató Tanárok I. Tdományos Konferenciája, Karcag

Kiss Gábor (2006): Környezeti kompetenciák az erdei iskolában - Ökoiskolák V. Konferenciája, Budapest

Kiss Gábor (2006): A környezeti kompetenciák fejlesztésének lehetőségei az erdei iskolában, Kutató Tanárok Tudományos Közleményei 2006, Kutató Tanárok Országos Szövetsége, Budapest  pp 138-145.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Interjú

Mindentudás Egyeteme 150. előadás
Szélessávú változat
(kép: Windows Media Video V9, 259kbps; hang: Windows Media Audio V9)

 
Tartalom

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak