KÖRTE Integrált KÖRnyezet- és TErmészetvédelmi Tantárgyprogram
A 2000/2001-es tanévben a Kerettanterv bevezetésével egy időben egy olyan rendhagyó kezdeményezés indult el a kaposvári Nagyboldogasszony Római Katolikus Gimnázium és Általonos Iskolában, amely a Nemzeti Alaptanterv környezeti nevelési-oktatási céljait és a Kerettanterv modultantárgyait összefogó, új integrált tantárgyprogram kidolgozását és bevezetését tűzte ki céljául.
Célok és alapelvek
Az iskola helyi tantervének elkészítésekor az iskola fenntartója és vezetősége felismerte azt a lehetőséget, mely egy
ilyen modern, reformpedagógiai módszerekkel dolgozó komplex tantárgy előnyei lehetnek. A helyi tanterv és az iskola pedagógiai programjának elkészítése során egyaránt jelentős hangsúlyt kapott a környezeti nevelés iskolán belüli és iskolán kívüli formája is. A KÖRTE elnevezés egyrészt mozaikszó, másrészt fantázianév. A tantárgy középpontjában álló KÖRnyezet- és TErmészetvédelem szavak rövidítése, másfelől utal Földünk jellegzetes alakjára, mely mind a természetvédelmi, mind a környezetvédelmi intézkedések legnagyobb léptékű szintje. A tantárgyprogram elsődleges célja a környezeti nevelés és a modern környezet ismeretek elsajátításával a pozitív környezeti attitűd megteremtése.
A pedagógiai tervező munka központjában a gyakorlatorientált, sokoldalú ismeretszerzés, a komplex szemléletmód kialakítása áll. A tantárgyprogram tervezésénél a hatékony, diák domináns didaktikai módszerek kidolgozására, a tapasztalatszerzésre, épülő élményszerű tanulási környezetek megteremtésére törekedtünk. Felépítésében, tartalmában alkalmazkodik az életkori sajátosságokhoz. Célja a különböző diszciplínák által tanított ismeretek összefoglalása, alkalmazása és a tanulók készségeinek, képességeinek, személyiségének fejlesztése az életükhöz szükséges –kreativitás, innovációra alkalmas – ismeretek elsajátítása érdekében.
A KÖRTE órák szervezésének meghatározó törekvése a környezeti nevelés társadalomorientált megközelítése, vagyis az, hogy a környezeti személet formálás elsősorban a társadalmi viszonyok formálásával lehetséges. A tantárgy fontos része a természeti, társadalmi környezetet vizsgáló erdei iskola program, mely az iskolai ismeretek alkalmazásától az élményszerű tanulást és készségfejlesztést tekinti céljának.
Tartalom
A Környezet- és Természetvédelmi Tantárgyprogram 5-10. évfolyamokra készített tanterve szervesen kapcsolódik a vele párhuzamosan tanított természet- és társadalomtudományi tantárgyak ismeretanyagával. Így valósul meg az ismeretek koncentrálása. A tantárgyprogram logikáját és rendszerét a következő ábra foglalja össze:
5-6. évfolyamokon a témakörök a természeti és kulturális értékek megismerésén, értékelésén és megszerettetésén alapulnak. Ez az alapkészség fejlesztésének időszaka, s ekkor a fő hangsúly a megfigyeléseken van.
Elsősorban a Természetismeret részműveltség terület tartalmával és szemléletével hangolható össze az ismeretszerzés (pl. egy hazai tájtípus megismerése során a KÖRTE-órákon, annak hon- és népismeretével ismerkednek meg a tanulók)
7-8. évfolyamokon az ismeretszerzés hangsúlya a tényszerű ismereteken van.
A természettudományi tantárgyak analizáló folyamataival párhuzamosan természetvédelmi biológiai személetalkotás, környezeti kémiai alapozást végzünk a KÖRTE órákon. Az így megszerzett ismeretek a középiskolában más logika szerint kerülnek elő. A koncentrikus tananyagelosztással a Föld egészére vagy nagyobb részeire vonatkozó földrajzi-biológiai ismeretekkel, folyamatokkal, összefüggésekkel párhuzamosan ismerkednek meg a tanulók a természetvédelmi, környezetvédelmi ismeretekkel. Az integrált tanterv önálló tantárgy keretében kívánja teljesíteni a Kerettanterv környezeti nevelési, technikai, valamint az egészségtani és hon- és népismereti modulok követelményeit. Így a helyi tantervünket úgy alakítottuk át, hogy a szabadon tervezhető időkeretben heti egy órában tanulják diákjaink a KÖRTE tantárgyat. A tanterv hangsúlyos része a gyakorlatorientált oktatás, mely főként az iskolában tanult ismeretek terepi alkalmazását, egy megtanult vizsgálat vagy megtervezett projektkutatás megvalósítását is szeretné a tanulók elé tárni.
Ezért 6. évfolyamon egy honismereti-természetvédelmi erdei iskola programon vesznek részt a tanulók Somogy megyében. A program célja, hogy szűkebb és tágabb lakóhelyük kulturális és természeti értékeit tanulmányozzák, vizsgálják.
8. évfolyamon a már elsajátított természettel kapcsolatos ismeretek birtokában egy környezet-, természetvédelmi célú erdei iskola programban vesznek részt a tanulók, ahol a fő hangsúly az egyéni és csoportos megfigyeléseken, terepi vizsgálatokon van. Az ötnapos program során egy projektmódszerrel megvalósuló oktatást végzünk a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság területén, Biatorbágyon.
A 2001/2002-es tanév végén elvégeztem a tantárgy (ön)értékelését. A tanulókat a tantárgy hasznosságának, nehézségeinek, tanulhatóságának értékelésén túl arra is kértem a tanulókat, hogy a KÖRTE tantárgyat is helyezzék el rangsor szerint a tantárgyak között. A tantárgyak érdekesség szerinti felsorolásában a történelem és a természetismeret után a harmadik legérdekesebb tantárgynak ítélték az 5. évfolyamos tanulók. Remélem, hogy hazánkban egyre több közép és általános iskolában kezdődik meg a KÖRTE tantárgyhoz hasonló integrált tantárgyakban működő környezeti nevelési és oktatási munka.
Kiss Gábor
Forrás: http://www.prof.iif.hu/konkomp: KÖRTE, Integrált környezeti nevelési és oktatási tantárgyprogram A Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programiroda Hírlevele, 2002. dec. |